Dal, nihai konfor yemeğidir

Leila

Global Mod
Global Mod
En sevdiğim Hintçe terimlerden biri “ghar ka khaana”dır. Kelimenin tam anlamıyla “ev yemeği” anlamına geliyor ama aynı zamanda kendi mutfağınızda hazırlanan, size çocukluğunuzu hatırlatan ve restoranlarda sıklıkla bulamayacağınız yemeklerin eşsiz neşesini ve sadeliğini de kapsıyor.

Benim Ghar Ka Khaana'nın özeti mi? Dal.


Dal yapmak simyasal bir başarı gibi geliyor; çakıllı mercimeklerin zerdeçalla birlikte kremsi, nişastalı ve altın rengine dönüşmesini izlemek. Mercimeklerin içine dökülen sıcak, baharatlı yağın cızırtısını, Dal'ın bir kase pirincin etrafına sarılır gibi sarılmasını seviyorum. Annemin dal tariflerini Hint benzeri yemek kitabımda ilk yayınladığımda, insanlara bir sır veriyormuşum gibi hissettim – Atalarımdan gelen hafta içi akşam yemeği sıkıntılarına bir çözüm.


Güney Asya ve diasporası genelinde, hem baklagil hem de bitmiş yemeği ifade eden dal, ister hindistancevizi sütüyle pişirilmiş, ister biraz jaggery ile tatlandırılmış, ister çıtır köri yapraklarıyla doldurulmuş olsun, doğası gereği konforla ilişkilendirilir.

Röportajlarda birçok kişi bunun çocuklarına verdikleri ilk yiyecek olduğunu söyledi. Üniversiteye gittiklerinde en çok özledikleri yemek. Ramazan orucunu açtıklarında kullandıkları yemek. Yemek yapmayı öğrendikleri ilk şey, pişirme süresinin dakikalar yerine düdüklü tencere gibi saniyeler içinde olmasında ısrar eden anneleriydi.

Brooklyn'de yaşayan Hintli Amerikalı yazar Sarah Thankam Matthews, “Hemen hemen hepimizin dal ile olumlu ilişkileri var çünkü dal ile büyüdük” dedi. “Bunun bir kısmı, bir şeyi yemenin duygusal çağrışımıdır ve bir de onu bir yemek yapan şeyin özü vardır: sıcak, yapışkan ve besleyici.”

“Bilal Cooks Daal” adlı çocuk kitabının Pakistanlı-Amerikalı yazarı Aisha Saeed, üniversitedeyken dalın “benim ramen versiyonum” olduğunu, ucuz, doyurucu ve berbat edilmesi zor olduğunu söyledi.

Atlanta'da yaşayan Bayan Saeed, 2019'da kitabını yayınlayana ve öğrencilerden yüzlerce not alana kadar Dal'ın ne kadar popüler olduğunun farkında değildi ve ebeveynler, çocukluk yemeğinin edebiyata yansımasından büyük mutluluk duydu.


Dal'ın tarifi sonsuz derecede esnektir. Aslen Sri Lankalı olan Portland, Oregon'lu bir seyahat pazarlamacısı olan Mo Sherifdeen, baharatlı tadı azaltmak için yemeğine ketçap ekledi. Yemeğime dilimlenmiş sarımsak ekledim veya mercimeklerin yeniden kızartılmış fasulye kıvamına gelmesine izin verdim ve bunları bir tortillaya doldurdum. Bununla birlikte, en tatmin edici bulduğum şey, annemin sadece masoor dal (kırmızı mercimek), zerdeçal, sade yağ, kimyon, asafetida ve kırmızı biber tozunu içeren en basit 15 dakikalık versiyonudur.

Yöntem farklı olabilir ama uyandırdığı duygular aynıdır.

Raleigh, Kuzey Carolina'da Hintli-Amerikalı bir teknoloji yöneticisi olan Nithya Ruff, “Üzgün olduğumda, ağladığımda ya da üzgün olduğumda, bir kase dalyaçla pilav yerim” dedi. “Damak zevkinizi çocuklukta eğitebilirsiniz ve.” Rahatlıkla ilişkilendirdiğiniz şey budur. Büyüdükten sonra öğrendiğiniz her şey asla eskisi kadar önemli olmuyor.”

Çocukluğumda annem havacılık sektöründe çalıştığı için ailemiz sık sık seyahat ederdi. Nerede olursak olalım ve oradaki yemekleri ne kadar seversek sevelim babam sonunda dalın canını çekerdi. Tatilin sonuna doğru çantasından hazır dal paketlerini çıkardı, otel odamızda su kaynattı ve kendine bir kase yaptı.

Onunla her zaman dalga geçiyordum. Ama artık her geziden döndüğümde benzer bir ritüeli benimsiyorum. Paketi açmadan önce mercimeği pişirip pilav yapıyorum. Ve ilk ısırığımı aldığımda düşünce hep aynı: Dal kadar lezzetli bir şey var mı hiç?
 
Üst