KUDÜS — Gün batımına 30 dakikadan az bir süre kala Anas Shalodi, ocaktan yeni çıkmış ve yeşil bir seccadeye sarılmış büyük bir tencereyle Eski Şehir’in üstü kapalı çarşısından koştu ve kendisini selamlamak için camiye giden diğerlerinin yanından hızla geçti. günlük ramazan orucunu bozmak.
Kudüs’ün göbeğinde, yemek ve tütsü kokularının birbirine karıştığı bu cıvıl cıvıl pazarda falafel, humus ve tatlı Ramazan şerbetleri satan dükkânların ve tezgahların önünden geçti. Katlanır sandalyeler, battaniyeler, tesbihler ve tesbihler de ikram edildi; akşamları Mescid-i Aksa’da iftar için gerekli olan her şey, yani iftar.
22 yaşındaki Bay Shalodi, Ramazan ayında Filistinlilerin en çok imrendiği yemekti: Makluba. “Baş aşağı” anlamına gelen Orta Doğu pirinç yemeği, iftar alan Filistinlilerin Instagram ve TikTok yayınlarında belirgin bir şekilde öne çıkıyor.
Tencere törenle bir servis tepsisine konur ve maqluba’yı mavi ve altın rengi Kubbet-üs-Sahra’nın zemininde ortaya çıkarmak için ustalıkla kaldırılır.
Eski Şehir sakinleri olan Shalodi ailesi camiye gitmek için sadece birkaç dakika yürümek zorunda kaldı, ancak binlerce Filistinli Müslüman 35 dönümlük Aksa’ya katılmak için Kudüs, İsrail işgali altındaki Batı Şeria ve İsrail’den geliyor. birleştirmek.
Bazıları tencerelerde buharı tüten yiyecekler getirir, diğerleri Eski Şehir’in çarşılarını gezerken iftar yemeği kapar ve yine de diğerleri hayır kurumları tarafından arazide dağıtılan binlerce kutulu yemekten yer.
Shalodi’nin 53 yaşındaki annesi Seham Ghait, günün erken saatlerinde maqluba için karnabahar ve patates kızartırken “Burası bir buluşma yeri” dedi. “Orayı seviyorum.”
Müslümanların kutsal ayı Ramazan’ın bu yıl Yahudilerin Fısıh bayramıyla çakışması nedeniyle, tartışmalı bölge üzerindeki gerilimlerin bu barışı bozabileceğine dair yaygın korkular var.
Çarşamba günü, İsrail polisi yerleşkeyi aradı ve yerleşkenin iki ana ibadethanesinden biri olan Kıble Camii’nde gece kalmak için barikat kuran yüzlerce Filistinliyi tutukladı.
İsrail-Filistin şiddetinde yeni bir dalga
Yahudiler, bölgeyi iki antik tapınağın bulunduğu Tapınak Dağı olarak kabul eder ve burayı Yahudiliğin en kutsal yeri olarak kabul eder. İsrail polisi, uzun süredir devam eden bir anlaşmayı ihlal ederek, yerleşkeye yapılan ziyaretler sırasında onların dua etmelerine giderek daha fazla izin verdi.
Ancak yerleşke daha geniş Filistin-İsrail çatışmasında bir odak noktası olmadığında, Filistinlilerin bir araya gelmeleri gerektiğini söyledikleri birkaç kamusal alandan biri olan bir maneviyat ve topluluk yeridir.
Camiler eskiden beri sadece ibadet değil aynı zamanda toplanma yerleri olmuştur. Bu, özellikle İsrail’in Eski Şehir de dahil olmak üzere Doğu Kudüs’ü işgal edip ilhak etmesinden sonra, dünyanın çoğu tarafından büyük ölçüde tanınmayan bir hareket olan El Aksa için geçerlidir.
Cami yerleşkesini yöneten İslam Konseyi Başkan Yardımcısı Şeyh Azzam el-Khatib’in ofisinin başkanı Bassam Abu Lebda, “Yaşlıların, küçük çocukların ve herkesin toplanabileceği tek yer burası” dedi. “Bir oyun alanı, bir çıkış noktası ve Tanrı ile bağlantı kurmak için manevi bir yer.”
59 yaşındaki Samira Magadleh, babasıyla birlikte Mescid-i Aksa’yı ziyaret ederken büyüdü. Bu Ramazan, o, müminleri camiye götürerek, kendi kasabası olan Beqa al Gharbiyye’den arkadaşları ve akrabalarıyla bir otobüse bindi.
Kudüs’e kolaylıkla seyahat edebilen bir Filistinli İsrail vatandaşı olarak, özellikle işgal altındaki Batı Şeria’dan buraya gelmek için İsrail kontrol noktalarından geçmek zorunda kalan ve girişlerinin reddedilme riskini göze alan Filistinlilerle karşılaştığında kendisini düzenli olarak ziyaret etmek zorunda hissediyor.
Otobüs, İsrail’in ayırma bariyerinin yanındaki bir otoyolda ilerlerken, “Kontrol noktası falan olmaması bizim için daha kolay,” dedi. “Oraya gidip dua etmezsem kendimi suçlu hissediyorum.”
İftar sofrasına geldiği zaman, her türlü ayrıntılı yemekten kaçınır. O gün kebap artığı, bir sürahi Türk kahvesi ve bir seccade getirdi. El Aksa’da orucu bozmak yemek yemekle ilgili değil, sadece orada olmakla ilgili olduğunu söyledi.
Müslümanlar için Mescid-i Aksa, İslam’ın üçüncü en kutsal yeridir. Ve Filistinliler için, hem Filistinli Müslümanlar hem de Hristiyanlar tarafından kucaklanan daha geniş Filistin davasının güçlü bir sembolüdür.
Bayan Ghait, üç çocuğu küçükken ödevlerini yapmaları ve onlara Kuran öğretmeleri için onları Kubbet-üs-Sahra’ya götürdü. Şimdi her sabah tek başına okumaya geliyor.
Gün batımı yaklaşırken, o ve çocukları avluda nerede oturacaklarını ve maklubenin dramatik açılışını nerede ve ne zaman yapacaklarını tartıştılar.
O an yaklaşırken, Bay Shalodi hızla bileklerini burktu ve tencereyi metal tepsinin üzerine devirdi.
Yanımızdan geçen bir adam hevesle, “Açmak ister misin?” diye sordu, telefonu açmaya hazırdı.
Canlı yayında bir kadın yaklaştı.
Bayan Ghait, orucun bitişini gösteren ezan sesine atıfta bulunarak, “Henüz değil, ezanla birlikte,” dedi.
Sosyal medyada geniş çapta paylaşılan bu tür sahneler, Ebu Hüseyin ailesine kendi Maklube tencerelerini Mescid-i Aksa’ya getirmeleri için ilham verdi.
17 yaşındaki Tala Abu Hussein, maklubenin üstünü süsleyen ve tencere kaldırıldığında ortaya çıkan tavuk ve sebzelere atıfta bulunarak annesine “Anne, resim için güzel yaptın mı?” diye sordu. “Başkalarının videoları bizi cesaretlendirdi” diye ekledi.
14 saat oruç tutmasına rağmen Tala yemekten çok ifşa için heyecanlıydı. Küçük kız kardeşi öyle değil.
12 yaşındaki Galia Abu Hussein, “Aman Tanrım, çok açım,” dedi ve içine bakmak için kapağı hafifçe kaldırdı.
Aile, Kudüs’ün 60 mil kuzeyindeki Beqa al Gharbiyye’den arabayla gelmişti. Saat 16:00’da Maklube çömleğini kalın bir battaniyeye sararak evden ayrılmışlardı. Üç saat sonra hava hala sıcaktı.
Etraflarında hurma, matara ve ekmek dağıtılırdı.
Ezan başladığında ve bir saniye sonra orucun bittiğini gösteren bir top atışı geldiğinde, Bay Shalodi nihayet tencereyi kaldırmaya hazırlandı.
“Kendine göre kaldır,” diye talimat verdi annesi, “yavaş, yavaş.”
“Anne biliyorum,” dedi diz çökerken, boynunda beyaz tespihler asılıydı. “Makluba çömleğini ilk kez kaldırıyormuşum gibi değil.”
Etrafındaki insanlar ilk su yudumlarının tadını çıkarmaya, tatlı bir hurma yemeye ya da bir sigara içmeye başladılar. 10 dakikadan az bir süre sonra akşam namazı başladığında diğerleri yemeklerini neredeyse bitirmişti.
Müslüman namazındaki olağan cinsiyet ayrımının aksine, kadınlar sıra sıra erkeklerle yan yana namaz kılıyordu – çünkü hepsi çoğunlukla yemek yemek için oturdukları yerde dua ediyorlardı.
Güneş batarken camideki ışıklar yanarak Kubbet-üs-Sahra’yı aydınlattı.
30 dakikadan kısa bir sürede, Shalodi ailesi akşam yemeğini hazırladı – hızlı yemek, Ramazan ayında yaygın bir uygulamadır.
Bayan Ghait, “Keşke bir nargilem olsaydı,” diye şaka yaptı. Ama bunun beklemesi gerekecekti.
Aile, binadan çıkıp çarşıdan geri dönerken, nargile dumanıyla çevrili bir düzineden fazla erkeğin yanından geçtiler.
Sıcak gecelerde, Bayan Ghait kendi nargilesini evinin çatısına çıkarıyor ve burada aydınlatılmış altın kubbeyi net bir şekilde görebiliyor.
Kudüs’ün göbeğinde, yemek ve tütsü kokularının birbirine karıştığı bu cıvıl cıvıl pazarda falafel, humus ve tatlı Ramazan şerbetleri satan dükkânların ve tezgahların önünden geçti. Katlanır sandalyeler, battaniyeler, tesbihler ve tesbihler de ikram edildi; akşamları Mescid-i Aksa’da iftar için gerekli olan her şey, yani iftar.
22 yaşındaki Bay Shalodi, Ramazan ayında Filistinlilerin en çok imrendiği yemekti: Makluba. “Baş aşağı” anlamına gelen Orta Doğu pirinç yemeği, iftar alan Filistinlilerin Instagram ve TikTok yayınlarında belirgin bir şekilde öne çıkıyor.
Tencere törenle bir servis tepsisine konur ve maqluba’yı mavi ve altın rengi Kubbet-üs-Sahra’nın zemininde ortaya çıkarmak için ustalıkla kaldırılır.
Eski Şehir sakinleri olan Shalodi ailesi camiye gitmek için sadece birkaç dakika yürümek zorunda kaldı, ancak binlerce Filistinli Müslüman 35 dönümlük Aksa’ya katılmak için Kudüs, İsrail işgali altındaki Batı Şeria ve İsrail’den geliyor. birleştirmek.
Bazıları tencerelerde buharı tüten yiyecekler getirir, diğerleri Eski Şehir’in çarşılarını gezerken iftar yemeği kapar ve yine de diğerleri hayır kurumları tarafından arazide dağıtılan binlerce kutulu yemekten yer.
Shalodi’nin 53 yaşındaki annesi Seham Ghait, günün erken saatlerinde maqluba için karnabahar ve patates kızartırken “Burası bir buluşma yeri” dedi. “Orayı seviyorum.”
Müslümanların kutsal ayı Ramazan’ın bu yıl Yahudilerin Fısıh bayramıyla çakışması nedeniyle, tartışmalı bölge üzerindeki gerilimlerin bu barışı bozabileceğine dair yaygın korkular var.
Çarşamba günü, İsrail polisi yerleşkeyi aradı ve yerleşkenin iki ana ibadethanesinden biri olan Kıble Camii’nde gece kalmak için barikat kuran yüzlerce Filistinliyi tutukladı.
İsrail-Filistin şiddetinde yeni bir dalga
- Lübnan’dan Füzeler: Lübnan’dan 6 Nisan’da İsrail’i vuran roket yağmuru, baskın Lübnanlı milis olan Hizbullah ile İsrail ordusunu saldırıları düzenlemekle suçlayan katı Filistinli milis Hamas arasında büyüyen ortaklığın bir işareti olarak görüldü.
- Ölümcül Baskınlar: 22 Şubat’ta Batı Şeria’da bir İsrail ordusu baskını, bir aydan kısa bir süre içinde en az 10 Filistinlinin ölümüyle sonuçlanan ikinci baskın oldu. Video analizimiz, baskının nasıl on yıllardır bölgedeki en şiddetli karşılaşmalardan birine dönüştüğünü gösteriyor.
- Yeni silahlı gruplar ortaya çıkıyor: Batı Şeria’da, küçük ama etkili bir ağ olan The Lion’s Den, liderlerinden hayal kırıklığına uğramış ve İsrail şiddetine kızan genç Filistinlileri cezbetti. Deneyimli dövüşçüler bile huzursuz.
Yahudiler, bölgeyi iki antik tapınağın bulunduğu Tapınak Dağı olarak kabul eder ve burayı Yahudiliğin en kutsal yeri olarak kabul eder. İsrail polisi, uzun süredir devam eden bir anlaşmayı ihlal ederek, yerleşkeye yapılan ziyaretler sırasında onların dua etmelerine giderek daha fazla izin verdi.
Ancak yerleşke daha geniş Filistin-İsrail çatışmasında bir odak noktası olmadığında, Filistinlilerin bir araya gelmeleri gerektiğini söyledikleri birkaç kamusal alandan biri olan bir maneviyat ve topluluk yeridir.
Camiler eskiden beri sadece ibadet değil aynı zamanda toplanma yerleri olmuştur. Bu, özellikle İsrail’in Eski Şehir de dahil olmak üzere Doğu Kudüs’ü işgal edip ilhak etmesinden sonra, dünyanın çoğu tarafından büyük ölçüde tanınmayan bir hareket olan El Aksa için geçerlidir.
Cami yerleşkesini yöneten İslam Konseyi Başkan Yardımcısı Şeyh Azzam el-Khatib’in ofisinin başkanı Bassam Abu Lebda, “Yaşlıların, küçük çocukların ve herkesin toplanabileceği tek yer burası” dedi. “Bir oyun alanı, bir çıkış noktası ve Tanrı ile bağlantı kurmak için manevi bir yer.”
59 yaşındaki Samira Magadleh, babasıyla birlikte Mescid-i Aksa’yı ziyaret ederken büyüdü. Bu Ramazan, o, müminleri camiye götürerek, kendi kasabası olan Beqa al Gharbiyye’den arkadaşları ve akrabalarıyla bir otobüse bindi.
Kudüs’e kolaylıkla seyahat edebilen bir Filistinli İsrail vatandaşı olarak, özellikle işgal altındaki Batı Şeria’dan buraya gelmek için İsrail kontrol noktalarından geçmek zorunda kalan ve girişlerinin reddedilme riskini göze alan Filistinlilerle karşılaştığında kendisini düzenli olarak ziyaret etmek zorunda hissediyor.
Otobüs, İsrail’in ayırma bariyerinin yanındaki bir otoyolda ilerlerken, “Kontrol noktası falan olmaması bizim için daha kolay,” dedi. “Oraya gidip dua etmezsem kendimi suçlu hissediyorum.”
İftar sofrasına geldiği zaman, her türlü ayrıntılı yemekten kaçınır. O gün kebap artığı, bir sürahi Türk kahvesi ve bir seccade getirdi. El Aksa’da orucu bozmak yemek yemekle ilgili değil, sadece orada olmakla ilgili olduğunu söyledi.
Müslümanlar için Mescid-i Aksa, İslam’ın üçüncü en kutsal yeridir. Ve Filistinliler için, hem Filistinli Müslümanlar hem de Hristiyanlar tarafından kucaklanan daha geniş Filistin davasının güçlü bir sembolüdür.
Bayan Ghait, üç çocuğu küçükken ödevlerini yapmaları ve onlara Kuran öğretmeleri için onları Kubbet-üs-Sahra’ya götürdü. Şimdi her sabah tek başına okumaya geliyor.
Gün batımı yaklaşırken, o ve çocukları avluda nerede oturacaklarını ve maklubenin dramatik açılışını nerede ve ne zaman yapacaklarını tartıştılar.
O an yaklaşırken, Bay Shalodi hızla bileklerini burktu ve tencereyi metal tepsinin üzerine devirdi.
Yanımızdan geçen bir adam hevesle, “Açmak ister misin?” diye sordu, telefonu açmaya hazırdı.
Canlı yayında bir kadın yaklaştı.
Bayan Ghait, orucun bitişini gösteren ezan sesine atıfta bulunarak, “Henüz değil, ezanla birlikte,” dedi.
Sosyal medyada geniş çapta paylaşılan bu tür sahneler, Ebu Hüseyin ailesine kendi Maklube tencerelerini Mescid-i Aksa’ya getirmeleri için ilham verdi.
17 yaşındaki Tala Abu Hussein, maklubenin üstünü süsleyen ve tencere kaldırıldığında ortaya çıkan tavuk ve sebzelere atıfta bulunarak annesine “Anne, resim için güzel yaptın mı?” diye sordu. “Başkalarının videoları bizi cesaretlendirdi” diye ekledi.
14 saat oruç tutmasına rağmen Tala yemekten çok ifşa için heyecanlıydı. Küçük kız kardeşi öyle değil.
12 yaşındaki Galia Abu Hussein, “Aman Tanrım, çok açım,” dedi ve içine bakmak için kapağı hafifçe kaldırdı.
Aile, Kudüs’ün 60 mil kuzeyindeki Beqa al Gharbiyye’den arabayla gelmişti. Saat 16:00’da Maklube çömleğini kalın bir battaniyeye sararak evden ayrılmışlardı. Üç saat sonra hava hala sıcaktı.
Etraflarında hurma, matara ve ekmek dağıtılırdı.
Ezan başladığında ve bir saniye sonra orucun bittiğini gösteren bir top atışı geldiğinde, Bay Shalodi nihayet tencereyi kaldırmaya hazırlandı.
“Kendine göre kaldır,” diye talimat verdi annesi, “yavaş, yavaş.”
“Anne biliyorum,” dedi diz çökerken, boynunda beyaz tespihler asılıydı. “Makluba çömleğini ilk kez kaldırıyormuşum gibi değil.”
Etrafındaki insanlar ilk su yudumlarının tadını çıkarmaya, tatlı bir hurma yemeye ya da bir sigara içmeye başladılar. 10 dakikadan az bir süre sonra akşam namazı başladığında diğerleri yemeklerini neredeyse bitirmişti.
Müslüman namazındaki olağan cinsiyet ayrımının aksine, kadınlar sıra sıra erkeklerle yan yana namaz kılıyordu – çünkü hepsi çoğunlukla yemek yemek için oturdukları yerde dua ediyorlardı.
Güneş batarken camideki ışıklar yanarak Kubbet-üs-Sahra’yı aydınlattı.
30 dakikadan kısa bir sürede, Shalodi ailesi akşam yemeğini hazırladı – hızlı yemek, Ramazan ayında yaygın bir uygulamadır.
Bayan Ghait, “Keşke bir nargilem olsaydı,” diye şaka yaptı. Ama bunun beklemesi gerekecekti.
Aile, binadan çıkıp çarşıdan geri dönerken, nargile dumanıyla çevrili bir düzineden fazla erkeğin yanından geçtiler.
Sıcak gecelerde, Bayan Ghait kendi nargilesini evinin çatısına çıkarıyor ve burada aydınlatılmış altın kubbeyi net bir şekilde görebiliyor.