Manhattan’ın Çin-Latin restoranlarına yeni bir umut: TikTok

Leila

Global Mod
Global Mod
Richard Lam, hafta içi Upper West Side restoranında öğle yemeği telaşı sırasında aceleyle yemek odasından geçerek müdavimlerinden mantı çorbası, General Tso’nun tavuğu ve kızarmış pilav gibi yemek siparişleri aldı.

Bundan hemen önce, Bay Lam, Mart ayında yayınlanan viral bir TikTok videosu aracılığıyla restorandan haberdar olan ilk müşterisine bir tabak çıtır chicharrones de pollo tavsiye etti.

1986’da açılan La Dinastia, restoran sahiplerinin, tavada kızartılmış palomilla bifteği gibi Latin yemeklerinin yanı sıra lo mein gibi Çin yemekleri sunan ölmekte olan bir mutfak olan New York’un Chino-Latino yemeklerini yeniden canlandırma çabalarının merkezinde yer alıyor. ve sığır eti sosuyla kaplanmış mofongo.


Bay Lam’ın alakalı kalma çabaları son zamanlarda beklenmedik bir kaynaktan destek aldı: son birkaç ay içinde @RighteousEats hesabı aracılığıyla yayınlanan ve restorana çok sayıda yeni müşteri kazandıran, iyi izlenen bir dizi TikTok videosu. Videolar, menüdeki yemekleri öne çıkarmaktan restoranın tarihini İspanyolca açıklamaya kadar uzanıyordu.


Şimdi 36 yaşındaki Bay Lam, modaya uygun fast-casual spotlarla çevrili bu mahalle kurumunun kapısından kuyruklar akarken yeni bir meydan okumaya girişiyor. Şu an, yeni müşterileri New York’un yemek dünyasında bir niş olan Çin-Latin yemekleri hakkında heyecanlandırmak için en iyi ve belki de son şansı.

Babası Juan Lam doğduktan kısa bir süre sonra restoranı açan Bay Lam, “Yeni müşteriler kazanma zamanım geldi,” dedi.

Kore takoları veya Meksika pizzası gibi füzyon yemekleri sunan yerlerin aksine, La Dinastia gibi restoranlar birlikte de servis edilebilecek ayrı Çin ve Latin yemeklerini sergilemek için menülerini ayırdı.


Berkeley’deki California Üniversitesi’nde Çinli Latinleri araştıran Asyalı Amerikalı ve Asyalı diaspora çalışmaları profesörü Lok Siu, bugün New York’ta yalnızca bir avuç Çin-Latin restoranı var, ancak bir zamanlar en az 20 tane olduğunu söyledi. Restoranların çoğu, 19. yüzyılın ortalarından itibaren Küba, Peru ve Venezuela gibi ülkelere taşınan Çinli göçmenlerin torunları tarafından açıldı. Yöresel yemekler yapmayı ve İspanyolca konuşmayı öğrendiler.

Siyasi huzursuzluk ve ekonomik istikrarsızlık Latin Amerika’daki insanları yerinden ederken, Çinli Latinler Amerika Birleşik Devletleri’ne geldi ve sonunda New York City’ye yerleşti. Bayan Siu, Çin-Latin mutfağının burada geliştiğini, çünkü göçmenlerin iki kültürde bir topluluk bulduklarını söyledi. 1960’ların sonlarında, özellikle Yukarı Batı Yakası’nda yaşayan Latin işçi sınıfına hitap etmek için restoranlar açtılar. Zamanla, mahalleler daha nezih hale geldikçe ve Çinli Latinlerin sayısı azaldıkça, restoranlar da azaldı.

Bayan Liu, restoranlar hakkında “Bunlar, bu kültürel olgunun son kalıntılarıdır” dedi. “Uzun varoluşlarını işaret eden başka hiçbir şey yok.”


Bu yok olma hikayesi, Marco Britti’nin adını Küba’nın başkentindeki Çin Mahallesi’nden kalan son cadde olan Calle Cuchillo’dan alan Calle Dao restoranında onurlandırılıyor. 2014’te açıldı ve tavada kızartılmış domuz eti ve chorizo ile kızarmış pilav ve erişte ve Sichuan soya sırlı ropa vieja gibi yemekler oluşturmak için Çin ve Küba malzemelerini kullanarak yemek pişirmeye bir füzyon yaklaşımı benimsedi.

Yemek odasında, Küba gazetesi Kwong Wah Po’nun İspanyolca ve Çince basılmış büyütülmüş bir resmi duvarda asılı.

Salsa müziği hakkında bilgi edinmek için kısa bir süre Küba’ya taşınan 50 yaşındaki İtalyan göçmen Bay Britti, “Bu bir çeşit Calle Dao’nun doğum belgesi,” dedi. “İki kültürü bir araya getiriyor”


1977’de açılan iki geleneksel Çin-Latin restoranı La Dinastia ve Flor de Mayo’nun sahipleri, yemek ve servisi aileleri başladığında olduğu gibi korudular.

Her iki restoran da ayrı ayrı faaliyet gösterse de ortak bir geçmişi paylaşıyorlar. Phillip Chu ve William Cho, 1960’ların sonlarında Hong Kong’dan Peru’ya göç ettiler ve Juan Lam ile tanıştılar. Üçlü kısa bir süre sonra New York’a taşındı, 1977’de bir restoranı devraldı ve Flor de Mayo’yu başka bir ortakla birlikte kurdu. 1985 yılında kira sözleşmesi sona erdiğinde ortaklar ayrıldı; Bay Lam, eskiden bir Küba restoranı olan La Dinastia’yı açtı ve Flor de Mayo, Broadway’de yeni bir yere taşındı. Mevcut sahipler iyi arkadaş olmaya devam ediyor.

Her iki restoran da, La Dinastia’daki chicharrones de pollo ile iyi giden yeşil kişniş ve avokado sosu ve Flor de Mayo’da derin yağda kızartılmış ve acı sosla servis edilen sosisle doldurulmuş yuca topları gibi modernize edilmiş yemekleri denedi.

Geçen ay, Midtown East’ten Brandon Marquez ilk kez La Dinastia’da yemek yedi ve kısa bir süre sonra restoran hakkında bir Righteous Eats TikTok videosu gördü.


Yarı Filipinli/Salvadorlu olan 24 yaşındaki Bay Marquez, restoran hakkında “Bana biraz evimi hatırlatıyor,” dedi, “özellikle TikTok’u ve İspanyolca konuşan tüm Asyalıları gördüğümde.”

Yeni tanıtıma rağmen, bu restoranlar için en büyük zorluk personeldir. La Dinastia’nın mutfağındaki tüm şefler Çinli ve zamanla Küba yemekleri yapmayı öğrenmişler. Pandemi sırasında birçok orijinal şef ve garson emekli oldu. La Dinastia’nın onlarca yıldır burada çalışan ve mutfağa aşina olan sahibi Michael Lan, kendi çıkışını planlıyor.

64 yaşındaki Bay Lan, daha genç olan Bay Lam için “Onun için orada olacağım” dedi. “Bastonu ona vermeye çalışıyorum. Gerçekten zorluyor ve sonunda ayakkabılarımı asmaya karar verdiğimde başaracak.”

Flor de Mayo’da acemi şefler işe lo mein ve kızarmış pilav gibi yemekler hazırlayarak başlıyor ve yaklaşık 30 yıldır burada çalışan şeflerden lomo saltado gibi yemeklerin nasıl servis edileceğini öğreniyor. Restoranın üç lokasyonunu kardeşi ve büyük amcasıyla birlikte işleten 40 yaşındaki Marvin Chu, “Ama yaşlanıyorlar” dedi. “Menümüzde 100’den fazla yemek çeşidi var. Yeni biri gelip bakarsa korkarlar.”


Bu yemek çeşitliliği, Yukarı Batı Yakası’ndan 55 yaşındaki Chris Sileo’nun her zaman ilgisini çekmiştir. Ayda yaklaşık bir kez Hell’s Kitchen ve Sparta, New Jersey’den arkadaşlarıyla La Dinastia’ya gelir. 50 yaşındaki Steven Grillo, Bay Lan’ı bir Facebook videosundan tanıdı.

Uzun kuyruklar, Bay Sileo gibi müdavimlerin son zamanlarda restoranda yemek yemesini zorlaştırdı, ancak bir işletme sahibi olan Bay Lam, müdavimlerin önceden gelmesi durumunda bir masa ayırtacağını söyledi. Bay Sileo, sosyal medyadan ve yeni müşterilerden gelen destekten heyecan duyduğunu söyledi.

“Büyümeye devam etmesine izin vermelisin,” dedi. “Ama bizim için her zaman yer var.”

Susan C Beachy araştırmaya katkıda bulunmuştur.
 
Üst