Jane Matsumoto’nun ailesi yıllık ozonilerini yemeye o kadar hevesli ki, Yılbaşı kutlamalarındaki konfetileri, flamaları ve şampanya bardaklarını temizledikten hemen sonra sabah saat 2’de masanın etrafında toplanıyorlar. Sansei veya üçüncü nesil Japon Amerikalı ve Los Angeles’taki Japon Amerikan Kültür ve Toplum Merkezi’nin yönetici mutfak direktörü Bayan Matsumoto, her yıl mochi parçalı et suyu çorbasını sabırsızlıkla bekliyor.
Ozoni, ister Japon göçmenlerin çocukları Nisei, ister dördüncü nesil Japon Amerikalılar Hansei olsun, birçok Japon Amerikalı için standart bir Yılbaşı Yemeğidir. 1880’lerden başlayarak, ilk büyük Japon göçmen dalgası Amerika Birleşik Devletleri’ne geldi ve birçok Yeni Yıl masası diğer kültürlerden yemekleri içerecek şekilde gelişmiş olsa da, ortak Japon yemekleri varlığını sürdürüyor.
Şef Charles Namba, çocukluğunda her yılbaşında Los Angeles’taki evindeki ısıtmalı zeminin seramik ızgaraları üzerinde mochi karelerini sabırla kızartırdı. Pürüzsüz, beyaz küpler halinde püre haline getirilmiş, buharda pişirilmiş pirinç hafif bir kömürleşmeye başladı ve bir süre ateşten sonra küçük bir balon gibi şişti. Daha sonra bunlar tavuk parçaları, solmuş ıspanak ve shiitake mantarlarıyla süslenmiş rahatlatıcı bir ozoni kasesine eklendi. Ailesi, bir geceyi kurabiye yiyerek ve televizyonda Times Meydanı’ndaki topun düşüşünü izleyerek geçirdikten sonra bunu özellikle besleyici buldu. Çorba aynı zamanda Bayan Matsumoto’nun çalıştığı Los Angeles kültür merkezinde geçici bir restoran olan Hansei’den şef Chris Ono ve ailesi için de “çok önemli”. Bay Ono, bunu her yıl yaptıklarını ve mochilerini bile yerel Budist tapınağından aldıklarını söyledi.
Louis’deki Menya Rui’nin şefi ve sahibi Steven Pursley, yılın ilk gününü başka bir çorba: Okinawan soba yiyerek geçiriyor. Hafif dashi ve domuz eti suyu, Japonya ana karasının güney kıyısındaki Okinawa’da yaygın olarak yenen buğday bazlı soba erişteleri için mükemmel bir temel oluşturur. Amerika’da, Bay Pursley’in becerikli annesi bazen Okinawan soba eriştesi bulamayınca linguine kullanıyordu. Artık makarnayı kendisi yapıyor.
Bay Namba aynı zamanda daha tanıdık karabuğday çeşidi olan soba yemeyi de seviyor ve Los Angeles’taki Tsubaki ve Ototo restoranlarında Yılbaşı gecesi ıstakoz tempura veya ördek ile özel versiyonlar hazırlıyor.
Birçok küresel Yeni Yıl geleneğinde olduğu gibi, yemeklerin de güçlü bir sembolik anlamı var. Ozoni sağlık ve mutlulukla ilişkilidir, mochi ise uzun ömürlülüğü temsil eder. Bay Pursley, Soba noodle’larının geçen yılın zorluklarına veda etmenin yanı sıra yeni bir başlangıcı ve uzun bir yaşamı simgelediğini söyledi.
Belki de sembolik Japon Yeni Yıl yemeklerinin en iyi örneği, her biri özel bir anlam taşıyan geleneksel Yeni Yıl yemeklerinden oluşan bir seçki içeren bir kutu olan Osechi Ryori’dir. Şef Niki Nakayama her yıl Los Angeles’taki restoranı n/naka’da bunun bir versiyonunu sunuyor. İyi bir sağlık dileği olan kuromame veya tatlı siyah soya fasulyesini içerir; Datemaki veya bilgi tomarına benzeyen Japon usulü yuvarlanmış omlet; ve Japon tatlı patateslerinden yapılan, şekerlenmiş kestane şurubu ile tatlandırılmış ve altını temsil eden ve ekonomik refah getiren altın şekerli kestanelerle süslenmiş canlı bir yulaf lapası olan Kurikinton.
Şef Jesse Ito’nun babası Masaharu Ito da 1979’da Güney New Jersey’de, Philadelphia’nın hemen dışında açtığı ve 37 yıl boyunca işlettiği Fuji restoranında özenle hazırlanmış bir osechi ryori pişirdi. Restoranda tam bir osechi ryori yapmaktan yorulan Masaharu, evde daha basit bir şeyi kutladı: Jesse’nin “en iyi Japon rahat yemeği” olarak adlandırdığı basit bir tavuk ve yumurtalı pilav yemeği olan oyakodon. Ancak Masaharu en çok daha yerel bir şey yapmaktan heyecan duyuyordu: hoagies. Wawa süpermarket zincirinden ekmek satın aldı ve içine söğüş etler, provolon ve bol miktarda zeytin yığdı. Bay Ito sevgiyle, “Harikaydınız,” dedi.
Japon-Amerikan Yeni Yıl masalarının diğer mutfak etkilerine yer vermesi alışılmadık bir durum değil. Büyükanne ve büyükbabası Amerika Birleşik Devletleri’ne göç eden Bayan Matsumoto, “Üçüncü ve dördüncü nesil Japon Amerikalılar, içinde büyüdükleri Japon Amerikan topluluklarına aşina olan yiyecekleri kullanmaya başladı” dedi. Güney Jersey’deki hoagies gibi, Los Angeles’ta masada tamales veya Amerika’nın her yerinde tatlı olarak kek ve dondurma bulmak alışılmadık bir durum değil.
Chow mein ve wontons gibi Çin yemekleri de birçok Japon-Amerikan Yeni Yıl kutlamalarının temelini oluşturur. Bayan Matsumoto, “Çin yemekleri her zaman Japon topluluklarının bir parçası olmuştur” dedi. Japon Amerikalılar 1946’da toplama kamplarından serbest bırakıldıktan sonra, Çin restoranları onların hemen hoş karşılandığı az sayıdaki yer arasındaydı ve şunu ekledi: “Güvenli bir sığınaktı.” Bu nedenle Bay Ono bazen ozonisini Char Siu ile hazırlıyor, ızgara domuz etinden yapılan Çin yemeği.
Ozoni, ister Japon göçmenlerin çocukları Nisei, ister dördüncü nesil Japon Amerikalılar Hansei olsun, birçok Japon Amerikalı için standart bir Yılbaşı Yemeğidir. 1880’lerden başlayarak, ilk büyük Japon göçmen dalgası Amerika Birleşik Devletleri’ne geldi ve birçok Yeni Yıl masası diğer kültürlerden yemekleri içerecek şekilde gelişmiş olsa da, ortak Japon yemekleri varlığını sürdürüyor.
Şef Charles Namba, çocukluğunda her yılbaşında Los Angeles’taki evindeki ısıtmalı zeminin seramik ızgaraları üzerinde mochi karelerini sabırla kızartırdı. Pürüzsüz, beyaz küpler halinde püre haline getirilmiş, buharda pişirilmiş pirinç hafif bir kömürleşmeye başladı ve bir süre ateşten sonra küçük bir balon gibi şişti. Daha sonra bunlar tavuk parçaları, solmuş ıspanak ve shiitake mantarlarıyla süslenmiş rahatlatıcı bir ozoni kasesine eklendi. Ailesi, bir geceyi kurabiye yiyerek ve televizyonda Times Meydanı’ndaki topun düşüşünü izleyerek geçirdikten sonra bunu özellikle besleyici buldu. Çorba aynı zamanda Bayan Matsumoto’nun çalıştığı Los Angeles kültür merkezinde geçici bir restoran olan Hansei’den şef Chris Ono ve ailesi için de “çok önemli”. Bay Ono, bunu her yıl yaptıklarını ve mochilerini bile yerel Budist tapınağından aldıklarını söyledi.
Louis’deki Menya Rui’nin şefi ve sahibi Steven Pursley, yılın ilk gününü başka bir çorba: Okinawan soba yiyerek geçiriyor. Hafif dashi ve domuz eti suyu, Japonya ana karasının güney kıyısındaki Okinawa’da yaygın olarak yenen buğday bazlı soba erişteleri için mükemmel bir temel oluşturur. Amerika’da, Bay Pursley’in becerikli annesi bazen Okinawan soba eriştesi bulamayınca linguine kullanıyordu. Artık makarnayı kendisi yapıyor.
Bay Namba aynı zamanda daha tanıdık karabuğday çeşidi olan soba yemeyi de seviyor ve Los Angeles’taki Tsubaki ve Ototo restoranlarında Yılbaşı gecesi ıstakoz tempura veya ördek ile özel versiyonlar hazırlıyor.
Birçok küresel Yeni Yıl geleneğinde olduğu gibi, yemeklerin de güçlü bir sembolik anlamı var. Ozoni sağlık ve mutlulukla ilişkilidir, mochi ise uzun ömürlülüğü temsil eder. Bay Pursley, Soba noodle’larının geçen yılın zorluklarına veda etmenin yanı sıra yeni bir başlangıcı ve uzun bir yaşamı simgelediğini söyledi.
Belki de sembolik Japon Yeni Yıl yemeklerinin en iyi örneği, her biri özel bir anlam taşıyan geleneksel Yeni Yıl yemeklerinden oluşan bir seçki içeren bir kutu olan Osechi Ryori’dir. Şef Niki Nakayama her yıl Los Angeles’taki restoranı n/naka’da bunun bir versiyonunu sunuyor. İyi bir sağlık dileği olan kuromame veya tatlı siyah soya fasulyesini içerir; Datemaki veya bilgi tomarına benzeyen Japon usulü yuvarlanmış omlet; ve Japon tatlı patateslerinden yapılan, şekerlenmiş kestane şurubu ile tatlandırılmış ve altını temsil eden ve ekonomik refah getiren altın şekerli kestanelerle süslenmiş canlı bir yulaf lapası olan Kurikinton.
Şef Jesse Ito’nun babası Masaharu Ito da 1979’da Güney New Jersey’de, Philadelphia’nın hemen dışında açtığı ve 37 yıl boyunca işlettiği Fuji restoranında özenle hazırlanmış bir osechi ryori pişirdi. Restoranda tam bir osechi ryori yapmaktan yorulan Masaharu, evde daha basit bir şeyi kutladı: Jesse’nin “en iyi Japon rahat yemeği” olarak adlandırdığı basit bir tavuk ve yumurtalı pilav yemeği olan oyakodon. Ancak Masaharu en çok daha yerel bir şey yapmaktan heyecan duyuyordu: hoagies. Wawa süpermarket zincirinden ekmek satın aldı ve içine söğüş etler, provolon ve bol miktarda zeytin yığdı. Bay Ito sevgiyle, “Harikaydınız,” dedi.
Japon-Amerikan Yeni Yıl masalarının diğer mutfak etkilerine yer vermesi alışılmadık bir durum değil. Büyükanne ve büyükbabası Amerika Birleşik Devletleri’ne göç eden Bayan Matsumoto, “Üçüncü ve dördüncü nesil Japon Amerikalılar, içinde büyüdükleri Japon Amerikan topluluklarına aşina olan yiyecekleri kullanmaya başladı” dedi. Güney Jersey’deki hoagies gibi, Los Angeles’ta masada tamales veya Amerika’nın her yerinde tatlı olarak kek ve dondurma bulmak alışılmadık bir durum değil.
Chow mein ve wontons gibi Çin yemekleri de birçok Japon-Amerikan Yeni Yıl kutlamalarının temelini oluşturur. Bayan Matsumoto, “Çin yemekleri her zaman Japon topluluklarının bir parçası olmuştur” dedi. Japon Amerikalılar 1946’da toplama kamplarından serbest bırakıldıktan sonra, Çin restoranları onların hemen hoş karşılandığı az sayıdaki yer arasındaydı ve şunu ekledi: “Güvenli bir sığınaktı.” Bu nedenle Bay Ono bazen ozonisini Char Siu ile hazırlıyor, ızgara domuz etinden yapılan Çin yemeği.