Küresel olarak, her yıl atılan 1,4 milyar ton gıdanın çoğu çöplüklerde son buluyor. Çürürken suyu ve toprağı kirletir ve en güçlü sera gazlarından biri olan büyük miktarlarda metan salar.
Ancak, neredeyse 20 yıl önce çöp alanlarından arta kalan yiyecekleri yasaklayan Güney Kore’de değil. Burada çoğu hayvan yemi, gübre ve evlerin ısıtılması için yakıt olarak işleniyor.
Gıda israfı, yalnızca metan nedeniyle değil, aynı zamanda onu üretmek ve taşımak için kullanılan enerji ve kaynakların da israf edilmesi nedeniyle iklim değişikliğine en büyük katkıyı sağlıyor.
Çöplüklerde ve yakma fırınlarında atılan gıdaların yaklaşık yüzde 90’ını uzak tutan Güney Kore’deki sistem, dünyanın dört bir yanındaki hükümetler tarafından incelendi. Çin, Danimarka ve diğer ülkelerden yetkililer Güney Kore’nin tesislerini gezdiler. Şehrin sağlık otoritesinden bir sözcü, tüm sakinlerinin gelecek sonbahara kadar yiyecek atıklarını diğer çöplerden ayırmalarını zorunlu kılacak olan New York şehrinin yıllardır Kore’nin sistemini takip ettiğini söyledi.
Bazı şehirlerin karşılaştırılabilir programları olsa da, Güney Kore’nin ulusal olarak yaptığını diğer ülkeler çok azı yapıyor. Karbon emisyonlarını azaltmanın yollarını inceleyen bir araştırma grubu olan Project Drawdown’da kıdemli bilim adamı Paul West, bunun maliyet nedeniyle olduğunu söyledi. Ülkenin çevre bakanlığına göre, bireyler ve işletmeler gıda atıklarını atmak için küçük bir ücret ödemesine rağmen, program Güney Kore’ye yılda yaklaşık 600 milyon dolara mal oluyor.
Yine de, Bay West ve diğer uzmanlar bunun taklit edilmesi gerektiğini söylüyor. “Güney Kore örneği, emisyonları daha büyük ölçekte azaltmayı mümkün kılıyor” dedi.
Güney Kore mutfak geleneği, yiyeceklerin yenilmemesine neden olur. Küçük garnitürler – bazen birkaç, bazen bir düzineden fazla – çoğu öğüne eşlik eder. Yıllar geçtikçe, bu kalıntıların neredeyse tamamı yerin dibine girdi.
Ancak ülkenin dağlık arazisi, inşa edilebilecek atık depolama alanlarının sayısını ve yerleşim alanlarından ne kadar uzakta olabileceklerini sınırlıyor. 1995 yılında hükümet, kağıt ve plastik için bir geri dönüşüm şartı getirdi, ancak artık yiyecekler diğer çöplerle birlikte gömülmeye devam etti.
Devlet tarafından işletilen Seul Enstitüsü’nde gıda atıklarıyla nasıl başa çıkılacağı konusunda tavsiyelerde bulunan bir araştırmacı olan Kee-Young Yoo, atık depolama alanlarının yakınında yaşayan ve kokulardan şikayet eden insanların yönlendirdiği değişime yönelik siyasi desteğin olduğunu söyledi. Güveçler Kore mutfağının temelini oluşturduğundan, burada atılan yiyecekler yüksek su içeriğine sahip olma eğilimindedir, bu da daha büyük hacim ve daha kötü koku anlamına gelir.
Bay Yoo, “Her şey boşa gittiğinde, korkunç bir koku çıktı” dedi.
2005 yılından bu yana gıda atıklarının çöplüklere atılması yasa dışıdır. Yerel yönetimler yüzlerce işleme tesisi inşa etti. Tüketiciler, restoran sahipleri, kamyon şoförleri ve diğerleri, yiyeceklerin toplanıp yararlı bir şeye dönüştürülmesini sağlayan ağın bir parçasıdır.
Pollock yahnisi ve kimchi jjigae, Seul’ün kuzeyindeki Dobong semtindeki popüler bir öğle yemeği mekanı olan Jongno Stew Köyü’nde en çok satanlar. Ama sipariş ne olursa olsun, sahibi Lee Hae-yeon, kimchi, tofu, haşlanmış fasulye filizi ve marine edilmiş perilla yapraklarından oluşan küçük mezeler servis ediyor.
Bay Lee, müşteriler kendilerine daha fazla yardımcı olabilir ve “insanlar yediklerinden fazlasını alacak” dedi. “Koreliler iş yemek yemeye geldiğinde aşırıya kaçmayı severler.”
Bay Lee bunun için bir bedel ödüyor: çöpe attığı her 20 litre yiyecek için yaklaşık 2.800 won, yani 2 doların biraz üzerinde. Gün boyunca yemek artıkları mutfakta bir kovaya atılır ve Bay Lee işini bitirdiğinde onları dışarıda belirlenmiş bir kaba boşaltır. Kapağa ilçeden satın aldığı bir çıkartma yapıştırır – elden çıkarma için para ödediğinin kanıtı.
İlçenin görevlendirdiği firmalar sabah saatlerinde çöp konteynırlarını boşaltıyor. Park Myung-joo ve ekibi sabah 5’te sokaklarda yuvarlanıyor, çöp kutularındaki etiketleri yırtıyor ve içindekileri kamyonlarının deposuna döküyor.
Pazar günleri hariç her gün çalışıyorlar. Bay Park, “Sadece bir gün bekleseniz bile, büyük miktarlarda çöp birikecektir” dedi.
Sabah 11 civarında, çamurlu kütleyi boşalttıkları Dobong işleme tesisine varırlar.
Enkaz – kemikler, tohumlar, kabuklar – elle toplanır. (Dobong’un tesisi, ülkede bu adımı otomatikleştirmeyen son fabrikalardan biridir.) Bir taşıma bandı, atıkları küçük parçalara öğüten bir öğütücüye taşır. Plastik torbalar gibi kolayca parçalanamayan her şey filtrelenir ve yakılır.
Atık daha sonra pişirilir ve kurutulur. Nem, bir kısmının biyogaz üretmek için kullanıldığı bir su arıtma tesisine borularla iletilir. Kalan kısım temizlenir ve yakındaki bir dereye boşaltılır.
İşleme tesisindeki atıktan geriye kalanlar, Bay Park’ın ekibinin teslim etmesinden dört saat sonra nihai ürün haline getiriliyor: kir gibi kokan kuru, kahverengi bir toz. Tesisin müdürü Sim Yoon-sik, bunun tavuklar ve ördekler için yüksek protein ve lif içeren bir yem takviyesi olduğunu ve isteyen her çiftliğe verileceğini söyledi.
Bitkinin içinde, güçlü kokular kumaşa ve saça yapışır. Ancak dışarıda pek fark edilmezler. Borular binanın içinden geçiyor ve egzoz sisteminden atılmadan önce havayı temizlemek için kimyasal bir işlem kullanıyor.
Farklı bitkiler farklı çalışır. Seul’ün bir banliyösü olan Goyang’daki biyogaz fabrikasında, gıda atığı – yılda yaklaşık 70.000 ton – anaerobik sindirime tabi tutuluyor. Büyük tanklarda 35 güne kadar kalırken, bakteriler işlerini yaparak organik maddeleri parçalıyor ve çoğunlukla metan ve karbondioksitten oluşan biyogaz üretiyor.
Biyogaz, Goyang’da 3.000 evi ısıttığını söyleyen yerel bir kamu kuruluşuna satılacak. Kalan katılar, gübre yapmak için talaşlarla karıştırılır ve verilir.
Araştırmacılar, çöplükte çürüyen her bir ton gıda atığının 800 libre karbondioksite eşdeğer sera gazı saldığını bulmuşlardır. Goyang tesisinde bir mühendis olan Lee Chang-gee, onu biyogaza dönüştürmenin bu değeri yarıya indirdiğini söyledi.
Eleştirmenler, tüm faydalarına rağmen, Güney Kore’nin programının hedeflerinden birinde başarısız olduğuna dikkat çekiyor: insanları yiyecekleri çöpe atmaktan vazgeçirmek. Çevre Bakanlığı’na göre, ülke genelinde atılan gıda miktarı yıllar içinde aşağı yukarı sabit kaldı.
Sistemin başka eksiklikleri de var. Münferit şikayetler vardı: Goyang’ın bir ilçesi olan Deogyang’da bir köyün sakinleri, bir işleme tesisinden gelen kokunun bir zamanlar pencereleri açık tutamayacak kadar kötü olduğunu söylediler. Tesis, komşuların protestoları nedeniyle 2018’den beri kapatılıyor.
Deogyang’da ikamet eden 68 yaşındaki Mo Sung Yun, “Tesis kapatıldığında tüm sorunlar ortadan kalktı” dedi.
Ancak ülke çapındaki fabrikaların çoğu – esasen yerini aldıkları çöplüklerin aksine – komşulardan çok az ciddi şikayet aldı. Hükümet yetkilileri, sürekli gelişen teknolojinin daha temiz ve daha verimli operasyonlara yol açtığını söylüyor.
Ayrıca birçok kişi için elden çıkarmayı kolaylaştırır. Ülke çapında apartman komplekslerinde, konut sakinlerine, yiyecek atıklarını belirlenmiş bir çöp kutusuna her attığında taramaları gereken kartlar veriliyor. Çöp tenekesi, attıkları şeyi tartar; Ayın sonunda bir fatura alacaksınız.
Böyle bir komplekste yaşayan 60 yaşındaki Eom Jung-suk, “Çöp kutuları daha temiz ve daha az kokuyor” dedi.
Bayan Eom’dan bu hizmet için hiçbir zaman bir dolardan fazla ücret alınmadı. Nisan ayında 26 sent ödedi. Ancak aylık fatura, ne kadarını çöpe attığının daha fazla farkına varmasını sağlıyor.
“Bugün kahvaltıda kızlarıma sadece yiyecek kadar almalarını söyledim” dedi.
Ancak, neredeyse 20 yıl önce çöp alanlarından arta kalan yiyecekleri yasaklayan Güney Kore’de değil. Burada çoğu hayvan yemi, gübre ve evlerin ısıtılması için yakıt olarak işleniyor.
Gıda israfı, yalnızca metan nedeniyle değil, aynı zamanda onu üretmek ve taşımak için kullanılan enerji ve kaynakların da israf edilmesi nedeniyle iklim değişikliğine en büyük katkıyı sağlıyor.
Çöplüklerde ve yakma fırınlarında atılan gıdaların yaklaşık yüzde 90’ını uzak tutan Güney Kore’deki sistem, dünyanın dört bir yanındaki hükümetler tarafından incelendi. Çin, Danimarka ve diğer ülkelerden yetkililer Güney Kore’nin tesislerini gezdiler. Şehrin sağlık otoritesinden bir sözcü, tüm sakinlerinin gelecek sonbahara kadar yiyecek atıklarını diğer çöplerden ayırmalarını zorunlu kılacak olan New York şehrinin yıllardır Kore’nin sistemini takip ettiğini söyledi.
Bazı şehirlerin karşılaştırılabilir programları olsa da, Güney Kore’nin ulusal olarak yaptığını diğer ülkeler çok azı yapıyor. Karbon emisyonlarını azaltmanın yollarını inceleyen bir araştırma grubu olan Project Drawdown’da kıdemli bilim adamı Paul West, bunun maliyet nedeniyle olduğunu söyledi. Ülkenin çevre bakanlığına göre, bireyler ve işletmeler gıda atıklarını atmak için küçük bir ücret ödemesine rağmen, program Güney Kore’ye yılda yaklaşık 600 milyon dolara mal oluyor.
Yine de, Bay West ve diğer uzmanlar bunun taklit edilmesi gerektiğini söylüyor. “Güney Kore örneği, emisyonları daha büyük ölçekte azaltmayı mümkün kılıyor” dedi.
Güney Kore mutfak geleneği, yiyeceklerin yenilmemesine neden olur. Küçük garnitürler – bazen birkaç, bazen bir düzineden fazla – çoğu öğüne eşlik eder. Yıllar geçtikçe, bu kalıntıların neredeyse tamamı yerin dibine girdi.
Ancak ülkenin dağlık arazisi, inşa edilebilecek atık depolama alanlarının sayısını ve yerleşim alanlarından ne kadar uzakta olabileceklerini sınırlıyor. 1995 yılında hükümet, kağıt ve plastik için bir geri dönüşüm şartı getirdi, ancak artık yiyecekler diğer çöplerle birlikte gömülmeye devam etti.
Devlet tarafından işletilen Seul Enstitüsü’nde gıda atıklarıyla nasıl başa çıkılacağı konusunda tavsiyelerde bulunan bir araştırmacı olan Kee-Young Yoo, atık depolama alanlarının yakınında yaşayan ve kokulardan şikayet eden insanların yönlendirdiği değişime yönelik siyasi desteğin olduğunu söyledi. Güveçler Kore mutfağının temelini oluşturduğundan, burada atılan yiyecekler yüksek su içeriğine sahip olma eğilimindedir, bu da daha büyük hacim ve daha kötü koku anlamına gelir.
Bay Yoo, “Her şey boşa gittiğinde, korkunç bir koku çıktı” dedi.
2005 yılından bu yana gıda atıklarının çöplüklere atılması yasa dışıdır. Yerel yönetimler yüzlerce işleme tesisi inşa etti. Tüketiciler, restoran sahipleri, kamyon şoförleri ve diğerleri, yiyeceklerin toplanıp yararlı bir şeye dönüştürülmesini sağlayan ağın bir parçasıdır.
Pollock yahnisi ve kimchi jjigae, Seul’ün kuzeyindeki Dobong semtindeki popüler bir öğle yemeği mekanı olan Jongno Stew Köyü’nde en çok satanlar. Ama sipariş ne olursa olsun, sahibi Lee Hae-yeon, kimchi, tofu, haşlanmış fasulye filizi ve marine edilmiş perilla yapraklarından oluşan küçük mezeler servis ediyor.
Bay Lee, müşteriler kendilerine daha fazla yardımcı olabilir ve “insanlar yediklerinden fazlasını alacak” dedi. “Koreliler iş yemek yemeye geldiğinde aşırıya kaçmayı severler.”
Bay Lee bunun için bir bedel ödüyor: çöpe attığı her 20 litre yiyecek için yaklaşık 2.800 won, yani 2 doların biraz üzerinde. Gün boyunca yemek artıkları mutfakta bir kovaya atılır ve Bay Lee işini bitirdiğinde onları dışarıda belirlenmiş bir kaba boşaltır. Kapağa ilçeden satın aldığı bir çıkartma yapıştırır – elden çıkarma için para ödediğinin kanıtı.
İlçenin görevlendirdiği firmalar sabah saatlerinde çöp konteynırlarını boşaltıyor. Park Myung-joo ve ekibi sabah 5’te sokaklarda yuvarlanıyor, çöp kutularındaki etiketleri yırtıyor ve içindekileri kamyonlarının deposuna döküyor.
Pazar günleri hariç her gün çalışıyorlar. Bay Park, “Sadece bir gün bekleseniz bile, büyük miktarlarda çöp birikecektir” dedi.
Sabah 11 civarında, çamurlu kütleyi boşalttıkları Dobong işleme tesisine varırlar.
Enkaz – kemikler, tohumlar, kabuklar – elle toplanır. (Dobong’un tesisi, ülkede bu adımı otomatikleştirmeyen son fabrikalardan biridir.) Bir taşıma bandı, atıkları küçük parçalara öğüten bir öğütücüye taşır. Plastik torbalar gibi kolayca parçalanamayan her şey filtrelenir ve yakılır.
Atık daha sonra pişirilir ve kurutulur. Nem, bir kısmının biyogaz üretmek için kullanıldığı bir su arıtma tesisine borularla iletilir. Kalan kısım temizlenir ve yakındaki bir dereye boşaltılır.
İşleme tesisindeki atıktan geriye kalanlar, Bay Park’ın ekibinin teslim etmesinden dört saat sonra nihai ürün haline getiriliyor: kir gibi kokan kuru, kahverengi bir toz. Tesisin müdürü Sim Yoon-sik, bunun tavuklar ve ördekler için yüksek protein ve lif içeren bir yem takviyesi olduğunu ve isteyen her çiftliğe verileceğini söyledi.
Bitkinin içinde, güçlü kokular kumaşa ve saça yapışır. Ancak dışarıda pek fark edilmezler. Borular binanın içinden geçiyor ve egzoz sisteminden atılmadan önce havayı temizlemek için kimyasal bir işlem kullanıyor.
Farklı bitkiler farklı çalışır. Seul’ün bir banliyösü olan Goyang’daki biyogaz fabrikasında, gıda atığı – yılda yaklaşık 70.000 ton – anaerobik sindirime tabi tutuluyor. Büyük tanklarda 35 güne kadar kalırken, bakteriler işlerini yaparak organik maddeleri parçalıyor ve çoğunlukla metan ve karbondioksitten oluşan biyogaz üretiyor.
Biyogaz, Goyang’da 3.000 evi ısıttığını söyleyen yerel bir kamu kuruluşuna satılacak. Kalan katılar, gübre yapmak için talaşlarla karıştırılır ve verilir.
Araştırmacılar, çöplükte çürüyen her bir ton gıda atığının 800 libre karbondioksite eşdeğer sera gazı saldığını bulmuşlardır. Goyang tesisinde bir mühendis olan Lee Chang-gee, onu biyogaza dönüştürmenin bu değeri yarıya indirdiğini söyledi.
Eleştirmenler, tüm faydalarına rağmen, Güney Kore’nin programının hedeflerinden birinde başarısız olduğuna dikkat çekiyor: insanları yiyecekleri çöpe atmaktan vazgeçirmek. Çevre Bakanlığı’na göre, ülke genelinde atılan gıda miktarı yıllar içinde aşağı yukarı sabit kaldı.
Sistemin başka eksiklikleri de var. Münferit şikayetler vardı: Goyang’ın bir ilçesi olan Deogyang’da bir köyün sakinleri, bir işleme tesisinden gelen kokunun bir zamanlar pencereleri açık tutamayacak kadar kötü olduğunu söylediler. Tesis, komşuların protestoları nedeniyle 2018’den beri kapatılıyor.
Deogyang’da ikamet eden 68 yaşındaki Mo Sung Yun, “Tesis kapatıldığında tüm sorunlar ortadan kalktı” dedi.
Ancak ülke çapındaki fabrikaların çoğu – esasen yerini aldıkları çöplüklerin aksine – komşulardan çok az ciddi şikayet aldı. Hükümet yetkilileri, sürekli gelişen teknolojinin daha temiz ve daha verimli operasyonlara yol açtığını söylüyor.
Ayrıca birçok kişi için elden çıkarmayı kolaylaştırır. Ülke çapında apartman komplekslerinde, konut sakinlerine, yiyecek atıklarını belirlenmiş bir çöp kutusuna her attığında taramaları gereken kartlar veriliyor. Çöp tenekesi, attıkları şeyi tartar; Ayın sonunda bir fatura alacaksınız.
Böyle bir komplekste yaşayan 60 yaşındaki Eom Jung-suk, “Çöp kutuları daha temiz ve daha az kokuyor” dedi.
Bayan Eom’dan bu hizmet için hiçbir zaman bir dolardan fazla ücret alınmadı. Nisan ayında 26 sent ödedi. Ancak aylık fatura, ne kadarını çöpe attığının daha fazla farkına varmasını sağlıyor.
“Bugün kahvaltıda kızlarıma sadece yiyecek kadar almalarını söyledim” dedi.