Euny Hong’un annesi ne zaman Korean Air ile uçsa, uçaktaki bibimbap için fazladan bir tüp gochujang, yani mor fermente biber salçası ister. Daha sonra restoranda tüpü çantasından çıkarır ve gochujang’ı tabağına sıkar.
The Birth of Korean Cool ve The Power of Nunchi de dahil olmak üzere Kore kültürü hakkında birkaç kitap yazan bir kültür eleştirmeni olan Bayan Hong, “Bu çok utanç verici” dedi. Ancak son zamanlarda, bazı arkadaşlarıyla konuşurken, belirli bir kuşaktan diğer birçok Koreli annenin de aynı şeyi yaptığını öğrendi.
Mesele şu ki, gochujang – yapışkan pirinç, fermente soya fasulyesi ve diğer ilavelerin yanı sıra lezzetli kırmızı biber tozu olan gochugaru karışımı – hareket halindeyken ve biraz baharata ihtiyaç duyduğunuzda iyi olabilir, ancak tam olarak bir sos değildir. . En azından Sriracha veya Tabasco gibi değil. Bu, Kore mutfağında temel bir bileşen olan bir jang’tır, bu da genellikle başka malzemeler eklemeniz gerektiği anlamına gelir: soya sosu, sirke ve sarımsak, onu bir sos, sır veya turşuya dönüştüren yaygın eşliklerdir. (Esmer şeker ve tereyağı ile döndürülür, ayrıca bir kurabiyede şaşırtıcı derecede iyi çalışır.)
Ancak Bayan Hong’un “gochujang’a geçiş ilacı” olarak adlandırdığı bibimbapta bile çoğu tarifte biber salçasının cevizli susam yağı ile kesilmesi gerekir.
En saf haliyle gochujang, pişirmeye hazır, genellikle plastik kaplarda ve kavanozlarda kalın bir macun olarak satılır. Sos veya çeşni denilen tür, şeker ve sirke gibi diğer malzemelerle seyreltilmiş aynı macundur. Genelde jang ile yemek yapacaksanız jang bazlı sosla yemelisiniz.
Seul merkezli Daesang Corporation’ın bir şubesi olan O’Food, sıkılabilir bir şişede bir gochujang sosu piyasaya sürdüğünde, bunun en çok satan ürünü olacağını çok az biliyordu.
Daesang’ın gochujang satışları, sayıları giderek artan rakiplerinin satışlarını geride bıraktı. Daesang America’nın satış direktörü Scott Choi, bu başarıyı Güney Kore kültürüne artan uluslararası ilgi ve mısır şurubu gibi katkı maddeleri içermeyen macunun özünü vurgulayan kısa bir içerik listesi dahil olmak üzere bir dizi faktöre bağlıyor. Bay Choi, “Amacımız kusursuz bir gochujang yapmaktı” dedi.
Gochujang en genç janglardan biridir, doenjang (soya fasulyesi ezmesi) ve ganjang’ın (soya sosu) bir tür kardeşidir ve hepsi karmaşık, fermente edilmiş tatlarıyla birleşir.
Gochujang, tatlı ve keskin olmanın ötesinde, dudaklarınızı şapırdatmak istemenize neden olan gamchil matı veya tuzluluk ile doludur. Tteokbokki, budae jjigae, buldak gibi yemeklerde bulunan o anlaşılmaz derinliğin kaynağı da burası.
San Francisco’daki Sunday Family restoran grubunun sahibi ve şefi Deuki Hong (Euny Hong ile akrabalığı yok) “Cayenne sizi önden vurma eğiliminde, ancak gochujang geride kalıyor ve bence bu yüzden insanlar bundan gerçekten hoşlanıyor” dedi.
Bu temel zevk, dedi Bay Hong, “hile yapamayacağınız bir şey, biliyor musunuz?”
Hile yapamayabilirsin, ama yineleyebilirsin. Bir Jang’ın tüm amacı bu. Bu sarımsak benzeri tereyağlı eriştelerde, örneğin, gochujang’ın derin ısısını aynı anda tatlı, tuzlu ve baharatlı olan bir yumuşaklığa tamamlamak için bal ve şeri sirkesi eklenir. Gochujang’da olduğu gibi kiremit kırmızısı tereyağı sosu parlar ve kayar.
Bu kabarcıklı güveçte, pelüş bebek patatesleri, barbunya fasulyesi ve Toskana lahanası, kiler dostu bir kamp ürünü olan Güney Koreli gochujang jjigae’yi ve gochujang ile kızartılmış bir tavuk ve patates yemeği olan dakdori tang’ı anımsatan sıcak bir lezzetin altını çiziyor.
Ama ben dahil kimsenin size bu jang’ı doğrudan tüpten yiyemeyeceğinizi söylemesine izin vermeyin.
Bayan Hong’un Korean Air hikayesi bana, 1960’larda Seul’de genç bir çocukken, babamın annesinin ev yapımı gochujangından bir çorba kaşığı beyaz pirinci bir kaseye rendelediğini hatırlattı. Ve onlarca yıl sonra annem, büyükannemin ölmeden önce yaptığı, dondurucumuzda özenle saklanan geçmişten gelen bir paket olan 10 yıllık gochujang kavanozuyla ona nasıl sürpriz yapacaktı.
Babamın hamurdan küçük bir kaşık alıp pirincine sürmesini izledim. Bir ısırık alırken, o tadı bir daha tadabileceğini düşünmediğini söyledi.
Bu, gochujang’ın etkisidir. Onu bir kez deneyimlediğinde, seni gerçekten asla terk etmez.
The Birth of Korean Cool ve The Power of Nunchi de dahil olmak üzere Kore kültürü hakkında birkaç kitap yazan bir kültür eleştirmeni olan Bayan Hong, “Bu çok utanç verici” dedi. Ancak son zamanlarda, bazı arkadaşlarıyla konuşurken, belirli bir kuşaktan diğer birçok Koreli annenin de aynı şeyi yaptığını öğrendi.
Mesele şu ki, gochujang – yapışkan pirinç, fermente soya fasulyesi ve diğer ilavelerin yanı sıra lezzetli kırmızı biber tozu olan gochugaru karışımı – hareket halindeyken ve biraz baharata ihtiyaç duyduğunuzda iyi olabilir, ancak tam olarak bir sos değildir. . En azından Sriracha veya Tabasco gibi değil. Bu, Kore mutfağında temel bir bileşen olan bir jang’tır, bu da genellikle başka malzemeler eklemeniz gerektiği anlamına gelir: soya sosu, sirke ve sarımsak, onu bir sos, sır veya turşuya dönüştüren yaygın eşliklerdir. (Esmer şeker ve tereyağı ile döndürülür, ayrıca bir kurabiyede şaşırtıcı derecede iyi çalışır.)
Ancak Bayan Hong’un “gochujang’a geçiş ilacı” olarak adlandırdığı bibimbapta bile çoğu tarifte biber salçasının cevizli susam yağı ile kesilmesi gerekir.
En saf haliyle gochujang, pişirmeye hazır, genellikle plastik kaplarda ve kavanozlarda kalın bir macun olarak satılır. Sos veya çeşni denilen tür, şeker ve sirke gibi diğer malzemelerle seyreltilmiş aynı macundur. Genelde jang ile yemek yapacaksanız jang bazlı sosla yemelisiniz.
Seul merkezli Daesang Corporation’ın bir şubesi olan O’Food, sıkılabilir bir şişede bir gochujang sosu piyasaya sürdüğünde, bunun en çok satan ürünü olacağını çok az biliyordu.
Daesang’ın gochujang satışları, sayıları giderek artan rakiplerinin satışlarını geride bıraktı. Daesang America’nın satış direktörü Scott Choi, bu başarıyı Güney Kore kültürüne artan uluslararası ilgi ve mısır şurubu gibi katkı maddeleri içermeyen macunun özünü vurgulayan kısa bir içerik listesi dahil olmak üzere bir dizi faktöre bağlıyor. Bay Choi, “Amacımız kusursuz bir gochujang yapmaktı” dedi.
Gochujang en genç janglardan biridir, doenjang (soya fasulyesi ezmesi) ve ganjang’ın (soya sosu) bir tür kardeşidir ve hepsi karmaşık, fermente edilmiş tatlarıyla birleşir.
Gochujang, tatlı ve keskin olmanın ötesinde, dudaklarınızı şapırdatmak istemenize neden olan gamchil matı veya tuzluluk ile doludur. Tteokbokki, budae jjigae, buldak gibi yemeklerde bulunan o anlaşılmaz derinliğin kaynağı da burası.
San Francisco’daki Sunday Family restoran grubunun sahibi ve şefi Deuki Hong (Euny Hong ile akrabalığı yok) “Cayenne sizi önden vurma eğiliminde, ancak gochujang geride kalıyor ve bence bu yüzden insanlar bundan gerçekten hoşlanıyor” dedi.
Bu temel zevk, dedi Bay Hong, “hile yapamayacağınız bir şey, biliyor musunuz?”
Hile yapamayabilirsin, ama yineleyebilirsin. Bir Jang’ın tüm amacı bu. Bu sarımsak benzeri tereyağlı eriştelerde, örneğin, gochujang’ın derin ısısını aynı anda tatlı, tuzlu ve baharatlı olan bir yumuşaklığa tamamlamak için bal ve şeri sirkesi eklenir. Gochujang’da olduğu gibi kiremit kırmızısı tereyağı sosu parlar ve kayar.
Bu kabarcıklı güveçte, pelüş bebek patatesleri, barbunya fasulyesi ve Toskana lahanası, kiler dostu bir kamp ürünü olan Güney Koreli gochujang jjigae’yi ve gochujang ile kızartılmış bir tavuk ve patates yemeği olan dakdori tang’ı anımsatan sıcak bir lezzetin altını çiziyor.
Ama ben dahil kimsenin size bu jang’ı doğrudan tüpten yiyemeyeceğinizi söylemesine izin vermeyin.
Bayan Hong’un Korean Air hikayesi bana, 1960’larda Seul’de genç bir çocukken, babamın annesinin ev yapımı gochujangından bir çorba kaşığı beyaz pirinci bir kaseye rendelediğini hatırlattı. Ve onlarca yıl sonra annem, büyükannemin ölmeden önce yaptığı, dondurucumuzda özenle saklanan geçmişten gelen bir paket olan 10 yıllık gochujang kavanozuyla ona nasıl sürpriz yapacaktı.
Babamın hamurdan küçük bir kaşık alıp pirincine sürmesini izledim. Bir ısırık alırken, o tadı bir daha tadabileceğini düşünmediğini söyledi.
Bu, gochujang’ın etkisidir. Onu bir kez deneyimlediğinde, seni gerçekten asla terk etmez.