Dünyanın en iyi şeflerinden biri olan Ana Ros, Slovenya’yı mutfak haritasına nasıl yerleştirdi?

Leila

Global Mod
Global Mod
Transforming Spaces, bazen beklenmedik yerlerde değişimi yönlendiren kadınlarla ilgili bir dizi.


Ana Ros, Slovenya kırsalındaki bir restoran olan Hisa Franko’da baş aşçı olduğunda, ne profesyonel bir aşçı ne de restoran müdürü olarak deneyimi vardı. Aşçılık okuluna hiç gitmemişti ve küçük bir kızken şef olmayı hayal etmemişti. Üniversitede birlikte yemek pişirme sırası ona geldiğinde, arkadaşlarının yemeği beğenmedikleri için “kaçtığını” söyledi.

Bugün, 20 yıl sonra, restoranına uluslararası ödüller kazandıran ve Orta Avrupa’da küçük bir ülke olan Slovenya’yı bir mutfak noktası olarak bilinen, dünyanın en ünlü şeflerinden biri.

Fine dining dünyası hala erkekler kulübü: Yemek pişirme ve restoran dünyası hakkında çevrimiçi bir yayın olan Chef’s Pencil’in 2022 analizine göre, Michelin yıldızlı restoranların yaklaşık yüzde 6’sı kadınlar tarafından işletiliyor.


2002 yılında göreve geldiğinde 30 yaşında ve hamileydi. O zamanki ortağı Valter Kramar, mütevazı aile restoranını iki yıl önce ailesinden miras almıştı. Bayan Ros, “Küçük mutfağa girdim, kapıyı kapattım, duvara yaslandım ve ‘Ana, az önce ne yaptın?’ diye düşündüm” dedi.

Bugün, Hisa Franko’da 45 kişi çalışıyor ve iki Michelin yıldızı ve bir İngiliz medya kuruluşu olan William Reed’in yıllık listesinde dünyanın en iyi 50 restoranından biri olarak yer alıyor. Şirket, 2017 yılında En İyi Şef ödülünü Bayan Ros’a takdim etti.

Dünyanın En İyi 50 Restoranı’nın içerik direktörü William Drew bir e-postada “Ana, uluslararası bir bakış açısını hiper-yerel kaynak bulma ile birleştiriyor” diye yazdı. Bayan Ros’un kendi kendini yetiştirdiğini ve “yemeklerinin önceden belirlenmiş herhangi bir kurala uyma ihtiyacı hissetmediğini, ancak kendi ülkesinin malzemelerini ve spesiyalitelerini en iyi şekilde sergilemek için tasarlandığını” ekledi.


Hisa Franko, adını içinden akan zümrüt yeşili nehirden alan uzak dağlık bir bölge olan Soca Vadisi’nde yer almaktadır. Slovenya’nın İtalya ve Avusturya sınırlarına yakın bir konumda yer alan bölge, gür yeşillikleri ve bozulmamış sularıyla tanınır.


Bayan Ros, işteki ilk günlerinde Hisa Franko’yu bir turizm merkezine dönüştürmeyi hayal etti. Yakın kasabalardan insanların yerel malzemeleri ve yoğun tatları tatmak için ziyaret etmelerini istedi.

O sırada vizyonunu uygulayacak becerilere sahip değildi ama doğal içgüdüleri vardı. “Bir ressamın renkleri gördüğü gibi, ben de tatları görüyorum” dedi. Bayan Ros artık yerel malzemelere birinci sınıf teknikler uygulamasıyla tanınıyor – Soca Nehri’nden gelen alabalık, mahzende yıllandırılan peynir, yakındaki ormandan porçini mantarı. Tipik yemekler yapmaz; her şey mevsimsel.

Geçen yıl Slovenya’nın başkenti Ljubljana’da bir fırın olan Pekarna Ana’yı açtı ve Şubat ayında Slon’da Ana adında bir pop-up bistro açtı. Bistronun ilk kalıcı yeri sonbaharda Ljubljana’da açılacak.

Bayan Ros’u 2012’den beri tanıyan Slovenya Başbakanı Robert Golob, kendisini bir hayran olarak tanımlıyor ve bir e-posta ile “Hisa Franko, bir mutfak destinasyonu olarak ülkemizin elçisidir” diye yazdı.

Ancak Bayan Ros, kariyeri ilerledikçe cinsiyeti nedeniyle daha fazla incelemeye maruz kaldığını anlattı. Sektördeki insanlar, başarısını haklı çıkaracak yetenekten yoksun olduğuna inanarak, bundan genellikle bir “pazarlama hikayesi” olarak bahsetti. Çok servisli bir tadım menüsünün 255 avroya mal olduğu restoranını ziyaret ederken, meslektaşları bazen yemeğin kalitesine şaşırdılar. “Neden şaşırdın?” dedi. “Tabii ki Hisa Franko’nun olduğu yerde olduğunu düşünüyorlar ve ben de bir kadın olduğum için buradayım.”


Bayan Ros mutfağa dolandı. 1980’lerde Tolmin’de, Hisa Franko’ya kısa bir sürüş mesafesinde büyüdü, 10 ila 17 yaşları arasında Yugoslavya genç milli takımında rekabetçi bir kayakçıydı. Ayrıca bir zamanlar dansçı ve çalışkan bir öğrenciydi. Bir sakatlıktan sonra, spor kariyerinden vazgeçmeye ve diplomat olma planları ile İtalya’daki Trieste Üniversitesi’nde Uluslararası İlişkiler okumaya karar verdi. İtalyanca, İngilizce ve Fransızca olmak üzere yedi dil biliyor.


Her bölümün bir şefin hayatını ve işini anlatan bir Netflix dizisi olan Chef’s Table’ın sorumlu yapımcısı Brian McGinn, “Şef olmayan birinden ulusal mutfağınızı tanımlayan birine nasıl dönüşürsünüz?” diye sordu. dünya. Şovda Bayan Ros 2016’da ikinci sezonunda yer aldı. mümkün.” yetenekli.”

Bay McGinn, Bayan Ros’un stilini “avangart” olarak nitelendirdi. 2022 menüsündeki yemeklerden bazılarını ele alalım: greyfurtlu havuç şiş; domuz suyu ve gül suyu ile arpa; ve deniz yosunu kristalli dana dili.

Eğitimini ilerletmek için Bayan Ros, kariyerine başladıktan sonraki ilk birkaç yıl içinde malzemeleri ve pişirme tekniklerini araştırdı, yemek konferanslarına katıldı ve tarifler geliştirmeyi denedi. “Sabahtan akşama kadar yemek pişirdim ve neyin yanlış gittiğini anlamaya çalışırken geceleri kitaplar okudum” dedi. O ve Bay Kramar, ilham almak için dünyanın dört bir yanındaki restoranları ziyaret ettiler.


Yıllar geçtikçe Sloven mutfağının popülerleşmesine katkıda bulundu. Kopenhag’daki Noma’dan şefler René Redzepi ve New York’taki Le Bernardin’den Eric Ripert gibi tanınmış meslektaşlarıyla konferanslara ve etkinliklere davet edildi. Ancak Netflix onu Chef’s Table’a davet ettiğinde, hafta içi veya kışın ziyarete gelen çok az misafir vardı ve Hisa Franko, Slovenya dışında hâlâ nispeten bilinmiyordu.


Sonra bölüm prömiyeri yaptı. Bayan Ros, “Rezervasyon sistemimizi bozdu,” dedi. “Aslında hayatımızı mahvetti. Hazır değildik.” Hisa Franko bu yıl için birkaç gün içinde rezerve edildi.

Restorandaki zahmetli işine devam etti – “Hala patates soyuyor ve ekmek pişiriyordum” dedi – röportaj taleplerini yanıtlıyor ve Melbourne, San Francisco ve New York sokaklarında halkın beğenisini kazanıyor. Ani müşteri akını ve yeni şöhret onu alt etti. O ve Bay Kramar 2017’nin sonlarında ayrıldılar. (Hala restoranın sahibi birlikteler; Bayan Ros, 2022 Yılbaşı Gecesi’nde bir enerji şirketinde proje yöneticisi olan Urban Stojan ile evlendi.)


“Yıkıldım,” dedi. “Çalışma şeklimi tamamen değiştirmek zorunda kaldım.” Daha fazla personel işe aldı (ve yogaya başladı) ve 2018 sonbaharında hayatını yeniden rayına oturttu. “Artık halkıma fırında yemek yaptırabilirim, evde yemek pişirebilirim, televizyonda görünebilirim” diyor. “Çok fazla mücadele etmeden normal hayatıma devam edebilirim.”


Bayan Ros, sezonluk turizmin yerel restoran işini beslediği Soca Vadisi’nde yaşıyor. Chef’s Table’daki performansından önce misafirleri pizza, şnitzel ve midyeli spagetti gibi yemeklerin beklediğini söyledi. Bayan Ros, “Bunun yerine alabalıklı kahveli erişte yedik” dedi. Süslü yemekler denemeye başladığında, birçok müşterinin menüyü görür görmez ayrıldığını söyledi. Ama sonunda, tanınmasını sağlayan beklenmedik kombinasyonlardı.

Bayan Ros’un fırın yan ürünü olan Pekarna Ana’nın eski baş fırıncısı Natasha Djuric, “Geldi ve ‘Dün rüya gördüm – hadi bunu ve bunu bir araya getirelim’ dedi” dedi. Hisa Franko, 2022’ye kadar. “Bulaşıkları enerjik bir seviyede hissediyor.”

Bayan Ros, bugün mutfağın kullandığı hemen hemen her malzemenin 50 kilometrelik bir yarıçap içerisinden geldiğini ve Hisa Franko’nun tedarik zincirinde çobanlar, toplayıcılar, balıkçılar ve Yeni Zelanda ıspanağı, Meksika tarhun ve daha fazlasını yetiştiren bir ikili de dahil olmak üzere birkaç düzine insan olduğunu söyledi. dağın zirvesindeki bir biyodinamik çiftlikte.


Restoran çalışanları ve yerel üreticilerden oluşan bu ağ, Mart 2020’deki ilk pandemik sokağa çıkma yasağı sırasında büyük zorluklarla karşılaştı. Restoranlar ve kafeler kapandığı için ürünlerini satmakta zorlanan çiftçiler, Bayan Ros’u aradı. Ros, “Satamayacağımız binlerce kuzumuz, çöpe atacağımız on binlerce litre sütümüz var” dedi.

Hisa Franko kapatıldı ve çalışanları sokağa çıkma kısıtlamaları nedeniyle ülkeyi terk edemedi. Restoran ekibi, süpermarketlerde satılmak üzere paketlenmiş gıdalar oluşturmak için çiftçilerin malzemelerini kullandı. Bayan Ros, “Yaratıcı bir tarif bulurduk, örneğin kavrulmuş haşhaş tohumu ve tarhun ile ricotta ile gnocchi” dedi. Daha sonra ekibi, tarifi “bir büyükannenin 10 kişi için ama 10.000 porsiyon için yaptığı gibi tadı” olana kadar ölçeklendirdi.

Ros Hanım, Slovenya’da bir süpermarket zinciri olan Tus’a ortak oldu ve Ekim 2020’de ilk ürünler raflarda yerini aldı. Ürün yelpazesi artık elmalı turta şerbeti, tartar, yağda şekerlenmiş çeri domates ve ardıç meyveli makarna gibi düzinelerce ürün içeriyor.

Kariyeri üzerine düşünürken Bayan Ros, 2012 yılında kuzey Polonya’da, şeflerin dünyanın belirli bir bölgesindeki yemek geleneklerini ve tekniklerini öğrendiği, yalnızca davetlilerin katılabileceği bir etkinlik olan Cook It Raw için hazırladığı bir yemeği hatırlıyor. Kohortları arasında Bay Redzepi ve Barselona’da ünlü bir restoran işletmecisi ve Ferran Adria’nın kardeşi Albert Adria vardı. (Kardeşler artık kapalı olan El Bulli ile tanınırlar.)


Bayan Ros, olayın “her şeyin ters gittiğini” söyledi. Uçağını kaçırdı ve geç geldi. Grup kanoya binerken tekneleri alabora oldu. Bir köpek parmağını ısırdı ve dikiş atılması gerekiyordu. Ve son yemeğini hazırlarken bir arı onu soktu ve alerjik reaksiyon gösterdi. “Herkes ‘Bridget Jones’a bakın’ dedi” dedi. “‘Her şey ters gidiyor. Kız buraya ait değil.”

Pancar, çam tütsülenmiş elma ve balık köpüğünden oluşan yemeğiyle konukları ve şef arkadaşlarını büyüledi. O anın kendisine, performans baskısının kadınların sektördeki her etkileşimini etkileyebileceğini ve tek bir anın itibar kazanabileceğini veya bozabileceğini gösterdiğini söyledi. “Yeterince şansımız yok,” dedi.

Ancak kendisiyle ilgili varsayımların derisinin altına girmesine izin vermediğini söyledi. “Kendinize karşı dürüst olmak bazen gerçekten acı verici ama işe yarıyor,” dedi ve ekledi, “Her zaman yemek pişirmenin daha iyi bir yolu veya daha iyi tat kombinasyonları olduğunu düşünürüm ve sonunda, tatmin edici tek şey bu.” “Diğer her şey gelir ve gider.”
 
Üst